Kampanjen Min Bild

Om vi alla jobbar tillsammans för det, så kan sociala medier bli tillgängliga för alla.

Digital tillgänglighet betyder att alla, utan större svårigheter, ska kunna använda digitala tjänster, såsom sociala medier.

Om det finns brister i tillgängligheten, exkluderas en stor del av människorna från den visuella världen. Om det saknas en alternativ text, en alt-text, till fotona du lägger ut på sociala medier, blir bilderna tomma på innehåll. Många människor har aldrig hört talas om begreppet alternativ text. Efter kampanjen Min Bild hoppas vi att fler ska känna till att vad en alt-text är och också börja skriva alt-texter till bilderna de lägger upp.

Under kampanjen Min Bild utmanar vi alla att beskriva sig själva och att lägga till beskrivningen till sina foton på sociala medier.

Hur skulle du beskriva dig själv?

Kampanjens ambassadörer är Mona Bling, Henry Manni, Rosa Meriläinen, Alma Pöysti, Pekka Sauri och Seksikäs-Suklaa.

Kampanjen Min Bild pågår under blindveckan 13–20 november 2022. Läs mer om blindveckan (nkl.fi)

För media

Ta kontakt:

Kommunikationschef Henrika Mercadante
Förbundet Finlands Svenska Synskadade
henrika.mercadante@fss.fi
tfn 044-712 3013