Kampanjen Min Bild

Kampanjen Min Bild pågick 13-20.11.2022. Innehållet i kampanjen fortsätter att vara aktuellt.

Om vi alla jobbar tillsammans för det, så kan sociala medier bli tillgängliga för alla.

Digital tillgänglighet betyder att alla, utan större svårigheter, ska kunna använda digitala tjänster, såsom sociala medier.

Om det finns brister i tillgängligheten, exkluderas en stor del av människorna från den visuella världen. Om det saknas en alternativ text, en alt-text, till fotona du lägger ut på sociala medier, blir bilderna tomma på innehåll. Många människor har aldrig hört talas om begreppet alternativ text. Efter kampanjen Min Bild hoppas vi att fler känner till vad en alt-text är och att många också har börjat skriva alt-texter till bilderna de lägger upp.

Under kampanjen Min Bild 2022 utmanade vi alla att beskriva sig själva och att lägga till beskrivningen till sina foton på sociala medier.

Hur skulle du beskriva dig själv?

Kampanjens ambassadörer är Mona Bling, Henry Manni, Rosa Meriläinen, Alma Pöysti, Pekka Sauri och Seksikäs-Suklaa.

För media

Ta kontakt:

Kommunikationschef Henrika Mercadante
Förbundet Finlands Svenska Synskadade
henrika.mercadante@fss.fi
tfn 044-712 3013