Hur skulle du beskriva ditt utseende?
Det är inte lätt att beskriva hur man ser ut. En god beskrivning berättar objektivt vad ögat ser och innehåller inga värderingar.
Studera bilden du tänker lägga ut på nätet av dig själv. Fundera hur du egentligen ser ut. Vad väljer du att berätta för andra?
Bildbeskrivningar
i sociala medier
Våra foton i sociala medier berättar mycket om oss själva. Hur andra ser ut intresserar de flesta av oss.
Den som har en synnedsättning och surfar på nätet använder en skärmläsare som upptäcker upp vad som finns på sidan. En bild förvandlas till ett tomt block eller så gissar applikationens artificiella intelligens vad bilden föreställer. Skriver du en alternativ text, en alt-text, till bilderna så hittar skärmläsaren din text och den läses upp eller omvandlas till punktskrift. Alt-texten beskriver bilderna med ord.
Det är lätt att lägga till en alt-text. Testa själv!
ABC för alt-texter
En alt-text inte är samma sak som en bildtext. De skrivs in på olika ställen. Bildtexten kan ses av alla, medan alt-texten endast finns till för den som använder skärmläsare.
En bra alt-text är kort och tydlig:
- Beskriv det som är relevant på bilden. Sträva efter maximum 100 tecken.
- Undvik överflödig information. Skriv inte samma
sak i alt-texten som i bildtexten. - Alt-texten är neutral och förmedlar varken dina åsikter eller värderingar.
- Avsluta alltid alt-texten med en punkt.
Alt-text för en selfie:
Studera ett foto av dig själv: Vad ser du på bilden och vad tycker du att är viktigt på bilden? Det är det du ska skriva i alt-texten.
Du kan till exempel beskriva din hårfärg, ditt ansiktsuttryck eller vilka kläder har du på dig. Relevant information som kan berätta mycket om dig kan vara att du bär glasögon, smycken, piercingar eller tatueringar.
Om bakgrunden på din bild är relevant för att man ska förstå bilden eller vad du vill förmedla med bilden så ska du beskriva den. Annars kan du låta bli.